Még egyszer érdemes felidézni, hogy mit is jelent a 4P-> 4C szemléletváltás!
A hagyományos marketing 4 P szemlélete ( a termékre-product, az árra - price, a helyre - place és a promócióra építi a stratégiáját). Ehelyett - lassan 20-25 éve! - az adatbázis alapú marketing szemlélettel együtt a P-k helyett a C-k világa jött el:
A termék helyett az ügyfél kerül a fókuszba, azaz leegyszerűsítve - megfordul a folyamat: már nem a gondosan kifejlesztett, kreatív elmékből kipattant termékekhez keressük a vásárlót (akinek el lehet adni), hanem az ügyfelek ismerete alapján történik maga a termék, az ár, a kapcsolódó kommunikáció és kommunikációs csatorna kiválasztása. PRODUCT -> CUSTOMER
A gondosan felmért piackutatások és versenyelemzések jelentősége bár megmarad, de az ár helyett sokkal inkább a hatékonyság, az alacsonyabb költséggel előállított, hatékonyabb módon értékesített és így alacsonyabb marketing költségekkel járó megoldások preferáltak. PRICE -> COST
Amíg a múlt században az értékesítési hely (a bolt!) meghatározó volt a marketingben - egy belvárosi üzlet, tágas portáljának ma már másodlagos szerepe van. A fizikai megjelenés helyett a kényelem, a 24 órás elérhetőség, a digitális jelenlét a legfontosabb - az a csatorna, ami leginkább szolgálja az ügyfél kényelmét. PLACE -> CONVENIENCE/CHANNEL
És itt kedvencünk! A hajdanán kitalált terméket, ha másképp nem, mindenféle promócióval (pld. extra utazási nyereményekkel) el lehetett adni, a vásárlót be és el lehetett csábítani. Aztán legfeljebb kiderült, hogy tévedett és többet nem vásárolta meg a terméket. Ma az egyszeri vonzó promóciók helyett a folyamatos és korrekt kommunikáció a kulcs a hosszú távú ügyfélkapcsolatban. PROMOTION->COMMUNICATION